معرفی محصول

انواع سرسوزن ها و راهنمای انتخاب آن

سرسوزن و انواع آن
سرسوزن چیست؟

سرسوزن یا (needle) ، بخشی است که روی سرنگ قرار میگیرد.این بخش تیز است و به راحتی به داخل بافت های بدن نفوذ می کند.سرسوزن ها،لوله های تو خالی و از جنس استیل هستند که از آن ها برای انتقال مواد دارویی از سرنگ به بیمار استفاده میشود.همچنین به جهت خونگیری از بیمار کاربرد دارد.

ساختار نیدل

نیدل یا سرسوزن از سه قسمت تشکیل شده است که در ادامه به بررسی این سه قسمت میپردازیم؛

  • دهانه یا (hub) : به قسمت انتهایی و بزرگتر نیدل گفته می شود که به سرنگ متصل میشود.این قسمت،بر اساس سایز نیدل دارای رنگ بندی متفاوتی است.
  • تنه سوزن یا شافت : به بخش فلزی نیدل گفته می شود که به hub متصل میشود.
  • Bevel: به نوک سرسوزن که به صورت مورب بریده شده است گفته می شود.این بخش از نیدل تیز است و به راحتی به بافت های داخل بدن نفوذ میکند.
ساختار مختلف نیدل
اندازه سرسوزن ها

با وجود اینکه سرنگ ها اکثرا حاوی سرسوزن هستند،با این حال به منظور استفاده ی کاربردی تر و دقیق تر،سرسوزن ها در سایزهای مختلف از لحاظ قطر و طول نیدل،تولید و عرضه می گردند.

قطر نیدل: قطر سرسوزن با واحدی به نام گیج اندازه گیری می شود.سرسوزن ها با گیج های کوچک تر معمولا مقاوم تر بوده و احتمال خم شدگی و شکستن در آن ها کمتر است.

طول نیدل: طول سرسوزن با واحد میلی متر اندازه گیری می شود.بسته به نوع تزریق از سرسوزن هایی با طول های متنوع استفاده می شود.سرسوزن های کوتاه تر در تزریقات وریدی و درون جلدی و سرسوزن های بلند تر در تزریقات عضلانی و زیر جلدی کاربرد دارند.

انتخاب سرسوزن مناسب

برای به کارگیری از نیدل مناسب باید مواردی که در ذیل به آن اشاره شده است را در نظر بگیریم؛

  • وزن و حجم عضلات بیمار
  • ضخامت پوست بیمار
  • نوع بافت محل تزریق
  • غلظت و نوع مایع تزریقی: در این مورد،هر چه گرانروی مایع بالاتر،گیج سرسوزن باید پایین تر باشد.
راهنمای سرسوزن ها بر اساس گیج و رنگ نیدل
راهنمای انواع سرسوزن ها

دیدگاهتان را بنویسید