آموزشی, مراقبت و سلامتی

سیگار کشیدن و مضرات آن

سیگار کشیدن و مضرات آن

تا به حال به نوشته ی روی پاکت سیگاری که از فروشگاه خریداری کرده اید،دقت نموده اید؟نوشته هایی مانند « smoking kills» و یا « ترک سیگار  موجب سلامتی و افزایش طول عمر می شود» !

احتمالا افراد سیگاری بار ها این نوشته را خوانده اند و با بی تفاوتی سیگاری را به بهانه هایی مثل فکرم مشغوله ،عصبی هستم و… دود کرده اند. سالیان سال است که تاثیر منفی سیگار کشیدن بر سلامتی و آسیبی که به اعضای بدن میرساند ،بر کسی پوشیده نیست.مصرف بی رویه ی سیگار زمینه ساز بسیاری از بیماری ها میشود.به همین دلیل افراد سیگاری به نسبت افراد معمولی با بیماری های بیشتری دست و پنجه نرم میکنند.در این مطلب میخواهیم به مضرات سیگار کشیدن و آسیبی که به سلامت بدن وارد میکند بپردازیم.

سیگار کشیدن و مرگ

بیش از ۸۰ درصد افراد با بیماری های سرطان ریه و انسداد ریوی مزمن،افرادی هستند که از سیگار استفاده میکنند.مصرف سیگار خطر مرگ و میر ناشی از انواع بیماری ها را در مردان و زنان افزایش میدهد.همانطور که در جامعه قابل مشاهده است افراد سیگاری بسیار بیشتر از افراد غیر سیگاری به بیماری های قلبی،گوارشی،سکته مغزی،سرطان ریه و انواع بیماری های دیگر مبتلا میشوند.همچنین بنابر آمار استعمال دخانیات و سیگار خطر مرگ ناشی از بیماری های کرونر قلبی ،سکته مغزی و سرطان را افزایش میدهد.

 

نوشته ی روی سیگار
سیگار و ابتلا به انواع سرطان

همانطور که گفته شد ،مصرف سیگار زمینه ساز بسیاری از بیماری ها از جمله انواع سرطان می شود.ارتباط میان سیگار و سرطان کاملا عیان است و گفته میشود مصرف سیگار میتواند حداقل ۱۵ نوع سرطان ایجاد کند که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم:

  1. سرطان ریه: یکی از شایع ترین علل مرگ در سرطان،سرطان ریه است که استعمال دخانیات و سیگار خطر ابتلا به آن را افزایش میدهد.
  2. سرطان دهان: از آنجایی که تنباکوی درون سیگار شامل مواد شیمیایی است میتواند با تغییر DNA شما موجب سرطان شود.یکی از سرطان های ناشی از سیگار کشیدن سرطان دهان است دقیقا علت اصلی آن سیگار است.حقیقتا بیش از ۶۰ درصد از سرطان های دهان با سیگار کشیدن رابطه ی مستقیم دارند.
  3. سرطان حنجره: خطر ابتلا به سرطان حنجره با افزایش میزان مصرف سیگار،افزایش و با کاهش مصرف آن کاهش می یابد.سرطان حلق نیز از جمله سرطان هایی است که با سیگار کشیدن ارتباط دارد.
  4. سرطان بینی و سینوس ها: سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به بیماری های تنفسی فوقانی مانند بینی و سینوس هارا افزایش میدهد.
  5. سرطان مری،کبد،لوزالمعده و معده:سیگار کشیدن موجب ایجاد تغییراتی در پوشش داخلی معده و لوزالمعده میشود و با افزایش ترشح اسید معده،مقاومت این پوشش داخلی در برابر اسید کاهش یافته و زخم ایجاد میکند و در نهایت منجر به سرطان معده خواهد شد.همچنین ابتلا به سرطان های مری و کبد یکی دیگر از تاثیرات مخرب سیگار است.چرا که سیگار با کاهش میزان بزاق دهان و مواد قلیایی ،بزاق موجب تاثیر شدیدتر اسید معده بر روی پوشش داخلی مری میشود و زمینه را برای زخم مری و ابتلا به سرطان آماده میکند.
  6. سرطان کلیه و روده:سیگار کشیدن در بروز سرطان روده بزرگ به ویژه سرطان قسمت انتهایی روده به نام رکتوم نقش دارد.
  7. سرطان تخمدان:سرطان تخمدان،پنجمین سرطان شایع در بین زنان است و طبق تحقیقات انجام شده ،سیگار کشیدن احتمال ابتلا به این سرطان را به طور چشمگیری افزایش میدهد.
  8. سرطان دهانه رحم: سیگار یک عامل و فاکتور جهت ایجاد مراحل اولیه سرطان دهانه رحم است.طبق آمار زنانی که حداقل ۵ نخ سیگار در روز میکشند،نسبت به زنانی که سیگار نمیکشند با احتمال بیشتری به سرطان دهانه رحم مبتلا میشوند.
  9. برخی از سرطان های خونی: سیگار کشیدن میتواند با ایجاد نقصی در کروموزوم Y در سلول های خونی،یکی از فاکتور های اصلی ایجاد سرطان در بین مردان باشد.
سیگار و ابتلا به انواع سرطان
سیگار و بیماری های قلبی عروقی

 سکته و بیماری عروق کرونر قلب ، یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر در جهان هستند.افراد سیگاری با مصرف سیگار بسیار بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.سیگار همچنین با آسیب به عروق خونی موجب افزایش ضخامت و تنگی دیواره عروق میشود.با افزایش ضخامت و تنگی دیواره عروق تیز به مرور ضربان قلب بیشتر شده و باعث بالا رفتن فشار خون و لخته های خونی خواهد شد.با افزایش لخته های خونی هم سکته ی مغزی رخ خواهد داد.

سیگار و بیماری های تنفسی

سیگار میتواند با آسیب رساندن به مجاری تنفسی به مرور موجب بیماری ریوی شود.عوارضی مانند:سرفه،خس خس سینه،آسم،آمفیزم،سرطان ریه و مرگ، آثاری هستند که سیگار کشیدن بر  ریه میگذارد.

سایر مضراتی که سیگار بر سلامتی دارد
  • زایمان زودرس و یا مرگ نوزاد قبل از تولد در زنان
  • بالا رفتن خطر حاملگی خارج از رحم
  • کاهش باروری در مردان
  • افزایش خطر ابتلا به آب مروارید 
  • افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی
  • روماتیسم مفصلی
ترک سیگار و کاهش خطرات سلامتی

طبق آمار جهانی سالیانه ۲.۵ میلیون نفر در دنبا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست میدهند.همچنین مصرف سیگار بین ۷ تا ۳۳ درصد امید به زندگی را کاهش د اده است.پس بیایید با ترک سیگار،خطر ابتلا به بیماری های قلبی ،تنفسی،سکته و ابتلا به انواع سرطان را کاهش بدهیم و با جایگزینی رفتار های سالم مانند ورزش کردن،پیاده روی و … زندگی سالمی را به خود و اطرافیان خود هدیه کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید