دسته‌بندی نشده

نحوه ی صحیح شیردهی به نوزاد

نحوه ی صحیح شیردهی به نوزاد

شیردهی

پس از به اتمام رسیدن دوره ی بارداری و لحظه های سخت و در عین حال شیرین آن،نوبت به شیردهی و نگه داری از نوزاد،فرا خواهد رسید.حس زیبای مادر شدن،لمس و نوازش فرزند دلبندتان تجربه ای شگرف و بی نظیر را به شما هدیه میدهد.

در مرحله ی شیردهی برخلاف دوره ی بارداری که نیاز به پزشک و راهنمایی های پزشکی دارید،این بار خودتان هستید که به عنوان عامل اصلی باید اقدامات لازم را انجام دهید.تمامی مسائل از قبیل نحوه ی شیردهی به نوزاد،طرز قرار دادن سر و دستان،دل درد نگرفتن پس از خوردن شیر و .. همگی مواردی هستند که شما بایدخودتان به صورت تجربی و با تکیه بر دانش دیگران یاد بگیرید و آن را به درستی اجرا کنید.

شیردهی به نوزاد کار سختی نیست و همین طور فواید بیشماری برای نوزاد دارد،بنابراین با بروز اولین مشکل به سراغ شیرخشک نروید.

شیردهی

نحوه ی پستان گیری نوزاد

اولین گام مهم در شیردهی،قرار دادن نوک سینه در دهان نوزاد میباشد.به نحوه ای که هم مادر و هم فرزند احساس راحتی کنند.برای این منظور،نوزاد را با یک دست طوری در آغوش بگیرید که بر سر او مشرف باشید و با دست دیگر سینه تان را گرفته و نوک سینه را به لب نوزاد خود نزدیک کنید و برخورد دهید.به این ترتیب نوزاد گرسنه دهان خود را باز و شروع به مکیدن سینه می کند.در صورتی که پستان را به درستی در دهان نوزاد قرار داده باشید،لب پایین او کمی به عقب بر میگردد.

تذکر! مراقب باشید در حین شیر دادن،چیزی باعث مسدود شدن مجرای تنفسی نوزاد نشود.

در صورتیکه مادری در حین شیردادن به نوزاد خود دچار مشکلی باشد و این کار برایش سخت و دشوار باشد،میتواند از دستگاه هایی که جهت دوشیدن شیر مادر به کار میرود، «شیردوش دستی و برقی»  استفاده نماید.این دستگاه سبب سهولت شیردهی به نوزاد خواهد شد.

شیردهی موثر

این سوال بسیاری از مادران است که میخواهند بدانند «آیا شیردهی آنان درست و موثر است؟»برای پی بردن به این سوال ساده باید به اوضاع وزن گیری صحیح فرزند خود در طی ماه های آتی ، دفعات عوض کردن پوشک و شیر خوردن بچه در طی روز دقت نمایید.

یک نوزاد باید حداقل ۶ بار در روز نیاز به تعویض پوشک داشته باشد و همچنین باید هر ۲ تا ۴ ساعت یکبار شیر بخورد.

 

پوزیشن های مناسب برای شیردهی:

برای شیر دهی با پوزیشن مناسب می توانید با در اختیار داشتن یک بالش مناسب مانند «بالش های بارداری» و بالش مخصوص شیردهی،خیلی راحت به گونه ای که هم شما و هم نوزادتان در وضعیت آسوده ای قرار داشته باشید،به فرزند خود شیر بدهید. 

در ادامه به چند مورد از پوزیشن های صحیح شیردهی اشاره خواهیم کرد.

 

  1. شما میتوانید با قرار دادن بالشی بزرگ، به پشت دراز کشیده و نوزادتان را بر روی شکم خود قرار دهید.نوک سینه را به دهان او نزدیک کنید تا سینه را بگیرد و شروع به مکیدن کند.این پوزیشن مخصوصا مناسب مادری میباشد که به تازگی زایمان کرده اند و همچنین دچار درد در ناحیه ی کمر،لگن و کتف هستند.
  2. بر روی صندلی دسته داری بنشینید و پاهای خود را بر میز کوچکی قرار دهید.حال کودک را طوری در آغوش بگیرید که با یک دستتان قسمت فوقانی و با دست دیگر ناحیه ای تحتانی را مورد حمایت قرار دهید.برای جلوگیری از رفلاکس سر نوزاد را در زاویه ای رو به بالا نگه دارید.(این پوزیشن را میتوانید روی تخت در حالیکه چند بالش زیر دستتان قرار داده اید هم انجام دهید.)
  3. نوزاد را روی یک بالش بزرگ و مناسب به گونه ای قرار دهید که سر،گردن و شانه ی او زیر بازوی مادر باشد و سرش به واسطه ی ساعد مادر مورد حمایت قرار بگیرد.
  4. شما میتوانید به پهلو خوابیده و یک بالش را بین زانوهایتان بگذارید. نوزاد را رو به خود قرار دهید و بالش مناسبی را زیر سرش بگذارید تا دهانش به سینه تان نزدیک شود.

 

پوزیشن صحیح شیردهی

شیر دهی نوزادان زود رس و کم وزن

از آنجایی که در آغوش گرفتن و شیردهی به نوزادان زودرس و کم وزن، کار دشواری است شما میتوانید به کمک پوزیشن گهواره ای ضربدری به نوزادتان شیر بدهید.

در این روش اگر نوزاد از سینه ی راست تغذیه میکند باید سر و بالا تنه ی او را با دست چپ  و پایین تنه را با دست راست مورد حمایت قرار بدهید. و بالعکس.

 

شیر دهی به دو قلوها

شما میتوانید با در اختیار داشتن یک بالش بزرگ هر دو نوزاد را در وضعیتی قرار دهید تا مورد حمایت شما باشند. برای شیر دهی به دوقلوها بالش های U شکلی طراحی شده است.این بالش به گونه ای است که خمیدگی آن روی شکم مادر قرار گرفته و دو بازوی بالش دو طرف مادر که نوزادان در این قسمت قرار میگیرند تا از طرفی با دست های مادر مورد حمایت باشند.بدین ترتیب سر و دهان هر کدام از نوزادها سمت یکی از سینه ها ی مادر قرار میگیرد.

خرید بالش های بارداری با قیمت ویژه از فروشگاه تجهیزات پزشکی «بوعلی مارکت» .

دیدگاهتان را بنویسید