مراقبت و سلامتی

چرا سرما باعث ایجاد درد در مفاصل و استخوان ها می شود؟

چرا سرما باعث ایجاد درد در مفاصل و استخوان ها می شود مفاصل می شود؟

سرما و علل ایجاد درد در مفاصل:

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در فصل های سرد سال مثل زمستان،نوعی سوزش و درد در مفاصل،احساس کنید.دردهای استخوانی و مفصل عموما در اکثر افراد در زمستان ایجاد میشود.خصوصا افرادی که با مشکلاتی مثل آرتروز،دردهای مزمن یا آسیب دیدگی های شدید دست و پنجه نرم میکنند.در این مقاله میخواهیم به دلایل ایجاد درد در فصول سرد سال بپردازیم.همچنین عوامل دیگری مثل تغییرات موجود در فشار اتمسفریک که سبب انبساط و التهاب مفاصل میشود،کاهش دما که موجب افزایش ضخامت و سفت شدن مایع زلاله ای میشود و حرکت مفاصل را با درد همراه میکند،ژن هایی که در زمستان ملتهب کننده هستند در زمستان افزایش یافته و در مقابل،ژن های سرکوب گر کم خواهند شد.از جمله دلایل ایجاد درد در زمستان را میتوانیم کاهش آستانه درد در فصول سرد نام ببریم.

علت درد مفاصل در سرما:

بودن در یک محیط گرم،سبب آزاد شدن انرژی بیشتری می شود و با بازتر شدن عضلات و عروق،سوخت و ساز بدن افزایش یافته و باعث تسکین درد میشود.به عبارت دیگر عضلات اطراف مفاصل در فصل سرما منقبض میشود و فشار حاصل از این انقباض ،ایجاد درد در مفاصل میکند.همچنین عوامل دیگری مثل تغییرات موجود در فشار اتمسفریک که سبب انبساط و التهاب مفاصل میشود،کاهش دما که موجب افزایش ضخامت و سفت شدن مایع زلاله ای میشود و حرکت مفاصل را با درد همراه میکند،ژن هایی که در زمستان ملتهب کننده هستند در زمستان افزایش یافته و در مقابل،ژن های سرکوب گر کم خواهند شد.از حمله دلایل ایجاد درد در زمستان را میتوانیم کاهش آستانه درد در فصول سرد نام ببریم.

چند روش برای پیشگیری از از درد مفاصل در سرما:

۱. فعالیت های بدنی :افراد مبتلا به آرتروز و درد مفاصل، بهتر است به طور مداوم ورزش کنند. ورزش سبب کاهش درد،افزایش قدرت بدنی،انعطاف پذیری و بالا رفتن میزان انرژی می شود.از این رو نداشتن فعالیت های مستمر  باعث افزایش درد مفاصل خواهد شد. ورزش های هوازی با شدت متوسط برای عزیزان مبتلا به آرتروز و درد مفاصل توصیه میشود.

۲. بدن خود را گرم نگه دارید:گرما،عضلات منقبض شده ی شما را باز میکند و با باز کردن عروق و عضلات،انقباضات و سفتی حاصل از سرما را کاهش میدهد.

راه های مختلفی برای گرم نگه داشتن بدن در فصول سرد سال وجود دارد که به برخی از این راهکارها میپردازیم؛

  • پوشش مناسب در در فصل زمستان؛با استفاده از لباس هاس آستین بلند و جوراب های گرم بدن خود را گرم نگه دارید.
  • از دوش و یا وان آب گرم استفاده کنید.
  • استفاده از تشکچه برقی هنگام خواب
  • از کیسه های آب گرم و پک های سرمایی گرمایی استفاده کنید.

(برای خرید کیسه های آب گرم زیکلاس با کاور پولیشی از بوعلی مارکت ، اینجا  کلیک کنید.)

  • استفاده از وسایل گرمایشی مثل؛شوفاژ،بخاری گازی،بخاری برقی،اسپیلت و…
  • نوشیدن قهوه،چای و نوشیدنی های گرم

۳. مصرف ویتامین D: تحقیقات نشان میدهد که از آنجایی که در فصل زمستان،بسیار کمتر در معرض خورشید قرار میگیریم،با کمبود ویتامین D در این فصل مواجه خواهیم شد.از این رو بهتر است با استفاده از قرص های ویتامین D و یا خوراکی های حاوی ویتامین D مثل؛ماهی سالامون،روغن جگر ماهی،کنسرو تن ماهی،میگو و …

۴. قسمت های دچار درد بدن را با پوشش مناسبی بپوشانید.

۵. از افراد بیمار دور بمانید. چرا که با ابتلا به انواع آنفولانزا یا سرماخوردگی،درد مفاصل بیشتر خواهد شد.

۶. استفاده از کرم های ماساژ مناسب مثل؛ کرم ماساژ دپی و روغن زیتون مالشی  ، میتواند با شل و باز کردن عضلات منقبض شده،سبب کاهش و تسکین دردهای عضلانی شود.

دیدگاهتان را بنویسید