دسته‌بندی نشده, مراقبت و سلامتی

کرونا و زیر سویه ی جدید BA.5

کرونا و زیرسویه ی جدید BA.5

پس از جنجال های کرونا و سیل انبوه مبتلایان به انواع سویه های کووید-۱۹، چند ماه با آرامش و با کاهش تعداد مبتلایان سپری شد.اما بار دیگر کووید-۱۹ با قوت پیشین خود به میادین بازگشت و نشان داد هنوز چیزی تمام نشده است.

نگاهی به تاریخچه ی کرونا

در اواخر سال ۲۰۱۹ این ویروس برای اولین بار در یکی از شهر های چین در انسان کشف شد.بنابراین با نام NCOV-2019 به جهانیان شناخته شد.بنابر گفته ها این ویروس از طریق خفاش ها به انسان انتقال یافته است.

کرونا به خانواده ای ویروس ها گفته میشود که از گذشته اعضای این خانواده موجب بیماری های مختلف تنفسی شده اند.مانند؛سرماخوردگی،بیماری حاد تنفسی و بیماری تنفسی خاورمیانه ای که به ترتیب توسط ویروس کرونای سرماخوردگی،سارس و مرس ایجاد میشوند.

بیماری کرونایی که در این سه سال اخیر به شدت شیوع یافته یک عضو از این خانواده است که پیش از این در انسان یافت نشده بود .این عضو ناخوانده ی جدید توسط سازمان بهداشت جهانی Ncov-2019 نام گرفت که موجب بیماری کووید-19 میشود.

کووید-19

پیش از این در بلاگ « کرونا و سویه ی جدید اومیکرون» آنچه باید درباره ی این ویروس مرگ زا بدانیم گفته شد.

به طور کلی کرونا یک بیماری حاد تنفسی و واگیردار است.اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا میشوند علائم خفیف تا متوسطی را تجربه میکنند ولی در برخی به شدت بیمار شده و تحت مراقبت های شدید پزشکی قرار میگیرند و حتی گاهی ممکن است وضعیت حادتر شده و ویروس بیمار را از پا در بیاورد.

علائمی که در این بیماری بسیار شایع است عبارتند از؛ تب،سرفه های خشک،سرفه،ضعف و بیحالی،بدن درد و از دست دادن حس بویایی و چشایی. در صورتی که بیماری حادتر شود علائمی چون؛ کاهش سطح اکسیژن خون،نفس تنگی،سرگیجه،تب بالای ۳۸ درجه و احساس درد در قفسه ی سینه رخ میدهد.

راه های انتشار ویروس کرونا از طریق قطره های تنفسی است.این قطره ها از طریق سرفه،عطسه و یا صحبت کردن در هوا پخش می شود و در صورت تنفس این قطرات تنفسی توسط فرد سالم،او نیز به این بیماری دچار خواهد شد.از این رو است که استفاده از ماسک به شدت توصیه میشود.

پس از ورود ویروس کرونا به بدن حدود ۲ روز تا ۲ هفته طول میکشد تا علائم بیماری خود را نشان بدهد.

کرونا ویروس همانند تمام ویروس های دیگر به مرور زمان جهش پیدا کرد.این جهش های رخ داده باعث افزایش سرعت تکثیر،انتقال،شدت بیماری و همچنین کاهش اثر واکسن ها شده است.

مهم ترین سویه های این جهش ها که با نام های لاتین خوانده میشوند عبارتند از؛ آلفا،بتا،گاما،دلتا و اومیکرون.

 

کووید-19
زیر سویه های اومیکرون

سویه ی اومیکرون که آخرین جهش نام برده توسط who بود، با زیر سویه های BA.1 و BA.2 به میادین بازگشت.

BA.1 و خصوصا BA.2 عاملین موج های اخیر کرونا در اروپا،آسیا و آمریکا بوده اند.طبق تحقیقات انجام گرفته افرادی که سه دوز واکسن دریافت کرده بودند حدود 25٪ کمتر از سویه ی دلتا در برابر اومیکرون BA.2 در بیمارستان بستری شدند.در این افراد دوره ی بیماری حدود 4 روز گزارش شده بود. در مقابل افرادی که دوز بوستر را دریافت نکرده بودند حدود 8 روز در اثر اومیکرون دوره ی بیماری شان به طول انجامید.

با شیوع گسترده ی مجدد کرونا در کشور هایی که برای اجرای پروتکل ها تخفیف قائل شدند،زیر سویه ی BA.2 تغییر پیدا کرد و سرعت انتقال و واگیری زیر سویه های جدید به طور چشمگیری افزایش یافت و در نتیجه ی آن جهان باری دیگر با افزایش حجم ابتلا رو به رو شد.

زیر سویه ی BA.5

طبق آخرین داده های ارائه شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده از دوم جولای 54٪ موارد ابتلا به بیماری کرونا( کووید-۱۹) مربوط به زیر سویه ی BA.5 و 17٪ دیگر مربوط به زیر سویه ی BA.4 است.محققان معتقدند افراد دارای عفونت BA.2 ممکن است در برابر آخرین زیر سویه های ویروس کرونا محافظت شوند.

با توجه به افزایش قدرت سرایت پذیری زیر سویه ی جدید اومیکرون BA.4 و BA.5 حتی نسبت به زیر سویه های دیگر اومیکرون، توانست در عرض 2 ماه و ایجاد یک پیک جدید، میزان آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را بالا ببرد.

اومیکرون و زیر سویه های جدید کرونا
علائم کرونا BA.5 

علائم نام برده در ذیل علائم بارزی است که در زمان ابتلا به کرونا BA.5 ممکن است بروز کند؛

  • گلودرد
  • تب 
  • آبریزش بینی
  • خستگی 
  • دردهای عضلانی
  • سردرد
  • تعریق شبانه
  • گوش درد

در مواردینیز علائم دیگری مثل از دست دادن حس بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی مانند تهوع،اسهال و استفراغ گزارش شده است.

نحوه ی پیشگیری از BA.5

یکی از راه های ایمنی در برابر این زیر سویه ی جدید و کاهش درگیری ریوی، افزایش واکسیناسیون در جامعه است.بنابراین به افرادی که واکسینه نشده اند توصیه میشود هرچه سریع تر برای انجام واکسن اقدام فرمایند.

نحوه ی پیشگیری از این زیر سویه ی جدید کرونا همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی نظیر ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی، شستشوی مرتب دست ها و صورت و همانطور که اشاره شد واکسیناسیون عمومی است.

سخن آخر

با توجه به مطالب ارائه شده فراموش نکنید که کرونا همچنان در کمین است و تنها راه نجات و ایمن نگه داشتن جان خود و خانواده تان در گرو رعایت نکات بهداشتی است.

شایان ذکر است که سرایت پذیری این بیماری بسیار بالا است و میتواند در کثری از زمان شما و عزیزانتان را آلوده نماید.

دیدگاهتان را بنویسید