دسته‌بندی نشده, مراقبت و سلامتی

اهمیت ویژه خواب شب 😴

اهمیت ویژه خواب شب

پیش گفتار:

همانطور که میدانید خواب شب از اهمیت بالایی برخوردار است.چرخه ی صحیح خواب باعث عملکرد درست بدن،شادابی و نشاط می شود.حافظه،یادگیری،توانایی کارهای روزمره و سلامت جسمی و روانی ما عواملی هستند که تحت تاثیر خواب و کیفیت خواب ما هستند. در طی روز و هنگام فعالیت های روزمره،بدن ما مقدار زیادی انرژی از دست خواهد داد که برای بازگرداندن این انرژی،بدن نیازمند استراحت و خواب کافی است.اگر در خواب شما خللی ایجاد شود قادر نخواهید بود کارهای روزانه ی خود را به درستی انجام بدهید.کسانی که با مشکل اختلال خواب مواجه هستند با احتمال بالا ممکن است به بیماری های قلبی و عروقی،دیابت،چاقی مفرط و هم چنین کند ذهنی دچار شوند.

نیاز به خواب در بین افراد مختلف با سنین متفاوت متمایز است.به طور مثال یک نوزاد به ۱۵-۱۲ ساعت و یک کودک به ۱۱-۹ ساعت خواب نیاز دارد.

با توجه به نظریات و مقالات،یکپارچه سازی حافظه،پردازش اطلاعات،رشد فیزیکی،ترمیم عضلات و بسیار مسائل دیگر زمانی که خواب هستیم اتفاق می افتد.هم چنین خواب برای تقویت سیستم ایمنی به خصوص در زمانی که بیمار هستیم،امری ضروری محسوب میشود.

ملاتونین و نقش آن در خواب:

ملاتونین یک هورمون است که از اسیدآمینه تریپوفان ساخته شده است.این هورمون از غده پینه آل ترشح شده و به خون و مایع مغزی نخاعی میریزد.سپس به تمام اندام های بدن منتشر میشود.هورمون ملاتونین روی مغز و تنظیم خواب نقش دارد.طی تحقیقات انجام شده ملاتونین در القای شروع خواب و حفظ آن تاثیر گذار است.این هورمون سبب کاهش زمان به خواب رفتن، افزایش کیفیت خواب و افزایش میزان طول خواب میشود و اثر آن به صورت غیر مستقیم اعمال میشود.در سفرهای بین قاره ای که در خواب اختلال ایجاد میشود،هورمون ملاتونین سبب اصلاح ریتم شبانه روز در فرد خواهد شد.

زمان مناسب برای خواب شب:

از آنجایی خوابیدن بعد از ساعت ۱۲ شب چرخه ی مهمی که برای بدن لازم است را دچار اختلال میکند،بهترین زمان خواب قبل از ساعت ۱۲ میباشد.همانطور که گفته شد خواب شب از اهمیت بالایی برخوردار است.

از ساعت ۱-۱۱ شب بدن مشغول دفع مواد زائد و سمی انباشته شده در کبد میباشد بنابراین بیدار بودن در اینبازه ی زمانی سبب آسیب به کبد می شود.

از ساعت ۳-۱ نیمه شب بدن به عملیات سم زدایی در کیسه صفرا میپردازد و این کار فقط زمانی که شما در خواب عمیق هستید اتفاق می افتد.

از ساعت ۵-۳ صبح هم عملیات سم زدایی از ریه انجام میشود.

تاثیرات کم خوابی بر پوست:

همانطور که خواب به موقع و با کیفیت میتواند بر زیبایی و نشاط پوست شما بیفزاید،به همان میزان شب بیداری سبب ایجاد عارضه هایی در پوست میشود.

  • افتادگی پلک
  • ایجاد و یا تشدید سیاهی دور چشم
  • افزایش چین و چروک پوست
  • تشدید خطوط و شیار های موجود در صورت
  • عمیق تر شدن خط لبخند و …

حرکات صورت در زمان خواب نسبت به زمان بیداری به حداقل میرسد.این بدان معناست که لایه های کلاژن و الاستین که از تخریب و افتادگی پوست جلوگیری میکنند ،کمتر درگیر حرکات کششی و انقباضی میشوند.کاهش حرکت این لایه ها،به همراه افزایش جریان خون به بافت کلاژن و الاستین این اجازه را میدهد که آسیب های وارده را ترمیم کرده و خود را بازسازی نماید.

توصیه های مهم برای خواب خوب:

  • عدم استفاده از مواد کافئین دار و ویتامین ث در ساعات بعدازظهر
  • ورزش کردن منظم و روزانه
  • مدیریت استرس و عواطف

هم چنین کارهایی مانند کتاب خواندن،گوش دادن به پادکست ها و یک موزیک ملایم و به طور کلی کارهایی که سبب شود بدن ریلکس و آماده ی خواب شود،در یک خواب راحت تاثیر بسزایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید