آرایشی و زیبایی, مراقبت و سلامتی

رسیدگی و مراقبت از موها

مراقبت از موی سر

موی ما میتواند گویای مرتب بودن ما باشد و ما را آراسته یا خسته و ژولیده نشان دهد.بنابراین بهتر است ما با دارا بودن هر نوع مویی اصول اولیه ی مراقبت از موی سر خود را بدانیم.اگر به درستی از موی خود مراقبت نکنیم،آسیب دیده و ترمیم و احیای موی آسیب دیده چندان کار آسانی نخواهد بود.

برای مراقبت و داشتن مویی سالم و زیبا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

نکته های کلیدی جهت مراقبت از موی سر:

  • هنگام خواب:
  1. از آنجایی که خوابیدن با مو در حالت باز،روی بالش ایجاد اصطکاک میکند و موجب موخوره میشود،بهتر است در هنگام خواب موی خود را ببافید.
  2. از رو بالشی های ساتن استفاده کنید و آن را هفته ای یکبار بشویید.
  • هنگام شانه زدن:
  1. قبل از حمام موهای خود را شانه بزنید تا مجبور نباشید برای باز کردن گره های مو،شانه را محکم بکشید و موجب ریزش موی سرتان بشوید.
  2. موی خیس بسیار شکننده تر از موی خشک است،بنابراین از شانه زدن موها هنگام خیسی اجتناب کنید.(البته افراد با موی فر بهتر است همان زمان خیسی مو آن را شانه بزنند.)
  3. از شانه ی چوبی دانه درشت استفاده نمایید.
  4. از پایین به بالا شانه بزنید؛ یعنی اول گره های پایین موها را باز کنید و بعد قسمت های بالایی را شانه بزنید.تا از ریزش و کنده شدن موها جلوگیری شود.
شانه زدن موها
  • هنگام حمام و شستشوی سر:
  1. شامپو باید به مقداری باشد که موی سرتان را بپوشاند،نه کمتر و نه بیشتر!
  2. شامپوی نامناسب ، سلامت موهای شما را به خطر می اندازد،بنابراین از شامپوی مناسب پوست و موی خود استفاده نمایید.شامپوها بر اساس نوع مو به چند دسته ی :«موی خشک،نرمال و چرب » تقسیم میشوند و کسانیکه دارای شوره و ریزش مو هستند،باید از شامپوهای ضد شوره و ریزش استفاده نمایند.
  3. از شستن ساقه ی موها بپرهیزید.شامپو برای شستشوی کف سر و ریشه ی موها می باشد.شستن ساقه ی مو باعث از بین رفتن رطوبت آن و کاهش شفافیت مو خواهد شد.
  4. جهت مراقبت از موی سر،نرم کننده فراموش نشود.کوتیکول پوشش خارجی مو میباشد که از روی هم قرار گرفتن سلول های مرده تشکیل میشود که وظیفه ی آن استحکام بخشیدن به موی سر است.هنگامی که مو رطوبت کافی ندارد کوتیکول باز میشود تا رطوبت مورد نیاز خود را از هوا بگیرد.به همین دلیل مو بعد از حمام وز دار میشود.بنابراین استفاده از یک نرم کننده مناسب با مو و حاوی مواد مغذی پیشنهاد می شود.(نرم کننده را به هیچ عنوان به ریشه ی مو نزنید و فقط ساقه ی موها را با آن بشویید)
  5. در صورتی که موی شما در اثر دکلره،رنگ کردن و حرارت(سشوار،بابلیس و اتو مو) آسیب دیده بهتر است به جای نرم کننده از یک ماسک موی مناسب استفاده کنید.
  6. همانطور که گفته شد موی خیس شکننده تر است،بنابراین آن را چنگ نزنید و یا محکم نکشید.
  7. جهت آبکشی موها حتما باید از آب ولرم استفاده کنید.
  8. در هنگام شستشو مراقب باشید تا موی خود را ناخن نکشید.
  9. برای مراقبت از موی سر،آن را بیش از یکبار در روز نشویید.
  10. به صورت نشسته حمام کنید؛ از آنجایی که معمولا حمام گرم است و دمای بدن نیز بالاتر از دمای عادی است،در نتیجه عروق و رگ ها منبسط میشوند و خون رسانی به بالاترین عضو بدن کند شده پس احتمال ریزش مو در حالت نشسته کمتر خواهد شد.
  11. اول بدنتان را بشویید سپس موها؛چرا که خیس بودن طولانی مدت موها سبب ریزش و موخوره خواهد شد بنابراین هرچه مدت زمان کوتاه تری موهایشان خیس باشد بهتر است.
  • توصیه های مناسب بعد از حمام:
  1. پس از حمام موهای خود را حوله پیچ نکنید؛چون با کشیده شدن مو ،ریشه سست خواهد شد.هم چنین حوله ها معمولا حالت زبری دارند و این زبری موجب موخوره خواهد شد.
  2. برای آبگیری موها بهتر است با بهره گیری از یک پارچه نخی و حتی لباس نخی تان خیلی آرام آب مو ها را بگیرید.
  3. پس از آبگیری موها،با باد معتدل سشوار آن را خشک کنید.سشوار را با فاصله بگیرید و از باد گرم استفاده نکنید.حرارت زیاد،آسیب زیادی به مو میزند و سبب خشک و خشن شدن مو میشود.
  4. در صورتی که موها طولانی مدت خیس بمانند،پوسیده و پوک خواهند شد.
  5. رطوبت موها را حفظ کنید.اگر میخواهید موی شما قوی و سالم به نظر برسد،بهترین کار حفظ رطوبت موهاست.برای این منظور از سرم ها و کرم های مو استفاده کنید.
  6. و در آخر نوک گیری ،کوتاه کردن و مرتب نمودن موها را فراموش نکنید .

 

مراقبت از مو بعد از حمام

به یاد داشته باشید که داشتن موهای سالم و زیبا یکی از رازهای زیبایی چهره ی شماست.پس اهمیت زیادی به موهای خود دهید.مراقبت از مو و پیشگیری از آسیب رسیدن به آن بسیار آسان تر از ترمیم موهای آسیب دیده است. 

دیدگاهتان را بنویسید