مراقبت و سلامتی

مراقبت های پوستی

مراقبت پوستی

رو

مقدمه

یکی از عاملین زیبایی افراد در گرو سلامت پوست و مو میباشد.این روزها سلامت و تقویت پوست و مو ازدغدغه هایی است که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم میکنند.از آن جایی که زندگی شهری باعث شده تا ما بیش از پیش درمعرض آلودگی ها و مواد شیمیایی قرار بگیریم و پوست و موی ما بیش تر از سایر قسمت های بدن در تماس با این مواد هستند،باید به دنبال راهکارها و محصولات تقویت کننده ای باشیم تا از این مواد مضر در امان بمانیم.
از آنجایی که امروزه محصولات مراقبت پوستی از تنوع بالایی برخوردار هستند،برای رسیدگی به پوست و مو در وهله ی اول لازم است نوع پوست خود را بشناسید.برای شناسایی نوع پوست با یک آزمایش ساده که در زیر توضیح داده شده است میتوانید به آن پی ببرید.

انواع پوست

پوست خود را به کمک پاک کننده ی ملایمی بشویید و از هر نوع آرایش،چربی و گرد و غباری پاک نمایید.سپس به کمک حوله ای نرم پوست را خشک کرده و از استفاده ی هرگونه مواد پس از خشک کردن پوست اجتناب فرمایید.
ساعتی به پوست دست نزنید.سپس از نزدیک به پوست خود نگاه کرده و به کیفیت آن توجه نمایید.اگر احساس خارش و کشیدگی در پوست و پوسته پوسته شدن صورت کردید پوست شما از انواع خشک میباشد.اگر احساس چربی و درخشندگی در صورت کردید،پوست شما از نوع چرب است.اگر در ناحیه ی T احساس چربی و در دیگر نقاط احساس خشکی کردید،پوست شما از نوع مختلط و چنانچه پوست شما دچار التهاب،قرمزی و خارش شود،از نوع حساس می باشد.
زمانی که به نوع پوست خود پی بردید نوبت آن است که برای مراقبت به دنبال محصولاتی سازگار با پوست خود باشید و با انجام روتین پوستی به حفظ سلامت آن کمک کنید.

روتین پوستی

روتین پوستی چیست؟

به انجام کارهای مفیدی که به صورت مداوم و مستمر به وسیله ی محصولات مراقبتی روی پوست انجام میپذیرد ،روتین پوستی گفته میشود.شما با انجام روتین پوستی میتوانید پوست خود را در بهترین حالت خود حفظ کرده و از هر نوع آسیبی دور کنید.
در انجام روتین پوستی نمیتوان برای همه یک نسخه تجویز کرد و بنا به نوع پوست انجام این اعمال مختص به خود فرد میباشد.همچنین ترتیب انجام این کار هم بسیار حائز اهمیت است.به طوری که اگر ترتیب آن را رعایت نکنید، نتیجه ی مطلوبی حاصل نخواهد شد.

انجام روتین پوستی روزانه

  1. شستشوی پوست: پوست خود را به وسیله ی یک شوینده ی مناسب و آب ولرم بشویید.در انتخاب شوینده ها نیز دقت کنید تا پوست شما را بیش از اندازه خشک نکند.
  2. تونر پوست: تونرها به بازگشت PH طبیعی پوست کمک میکنند.با این حال استفاده از آن در روتین پوستی جزو مراحل ضروری نبوده و اگر بدون استفاده از آن هم به نظر پوست سالمی دارید،استفاده از آن توصیه نمیشود.
  3. .سرم آنتی اکسیدان: از آن جایی که سرم ها سرشار از مواد مغذی هستند و مشکلات پوستی خاصی را برطرف می نمایند،استفاده از این محصولات درمانی به شدت توصیه میشود. سعی کنید بیشتر از سرم هایی استفاده کنید که آسیب های ناشی از اشعه ماورا بنفش و آلاینده های محیطی را خنثی سازند.
  4. کرم دور چشم: این کرم ها در حفظ ضخامت پوست اطراف چشم نقش بسزایی دارند.استفاده از این کرم ها به طور مداوم از سن ۲۰ سالگی به بعد از ایجاد خط و خطوط ریز به وسیله کلاژن سازی جلوگیری میکند.
  5. .محصولات درمانی جهت از بین بردن لک های ناشی از جوش و آکنه: متناسب با شدت لک ها و عمق آکنه ها،محصولات متنوعی وجود دارند.استفاده از آنها به سبب تخصصی تر بودنشان بهتر است به تجویز پزشک معالج پوست انجام پذیرد.
  6. مرطوب کننده:کرم های مرطوب کننده و آبرسان محصولاتی هستند که به همگان پیشنهاد میشود،حتی کسانی که پوست چربی دارند میتوانند از کرم های مرطوب فاقد چربی و متناسب با پوست چرب استفاده کنند.پس از آسیب های ناشی از اشعه ی خورشید،آلاینده های موجود در هوا و مواد شیمیایی،اغلب ما نیاز به هیدراتاسیون مضاعف داریم.که این کار به وسیله ی یک مرطوب کننده مناسب موثر واقع خواهد شد.
  7. ضد آفتاب:کرم ضد آفتاب باید آخرین مرحله از روتین پوستی شما باشد.اغلب مردم تصور میکنند آفتاب سوختگی و ضررهای
    آفتاب تنها مختص به فصل گرما و تابستان است،به همین دلیل از کرم های ضد آفتاب استفاده نمیکنند.در صورتی که این چنین نیست!

از آنجایی که پرتوهای نور خورشید ،اشعه ی فرابنفش UV از خود ساطع میکنند،برای پوست مضر هستند.پرتوهای فرابنفش UVA , UVB مشهورترین اشعه ی UV هستند که UVB عامل آفتاب سوختگی و UVA موجب برنز شدن پوست میشود که هر دو مضر هستند و باعث پیری زود رس می شوند.همچنین تحقیقات نشان میدهد که احتمال ابتلا به سرطان پوست را دو چندان میکند.بنابر این کرم های ضد آفتاب با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با اشعه ی فرا بنفش خورشید در تمامی فصول سال به خصوص هنگام روز به شدت توصیه می شود.

دلیل استفاده از کرم ضد آفتاب

روتین پوستی شب

پوست به طور طبیعی در هنگام شب خود را ترمیم میکند.از این رو در طی روتین شب باید به درمان و رساندن مواد مورد نیاز پوست بپردازید.

  1. شستشوی صورت: جهت از بین بردن چربی ها ،آلودگی ها و آرایش روز از صورت،بهتر است به وسیله ی یک «آرایش پاک کن» و یا «دستمال مرطوب» ملایم،آرایش خود را پاک کنید.سپس صورت خود را با آب و شوینده مناسب پوستتان به طور کامل بشویید.
  2. تونر:اگر از تونرها استفاده میکنید آن را مانند روتین روزانه ی خود استفاده کنید.
  3. کرم دور چشم: از کرم های دور چشم جهت رفع تیرگی زیر چشم و خطوط ریز اطراف چشم مانند روتین روزانه استفاده کنید.
  4. درمان ها،سرم ها و لایه برداری: همانطور که گفته شد پوست صورت بازسازی خود را هنگام خواب انجام میدهد.بنابر این بیشتر درمان های پوستی را مانند داروهای تجویزی،لایه بردار و سرم های تقویتی و ضد پیری توصیه میشود قبل از خواب انجام دهید.
  5. کرم مرطوب کننده یا شب: از آنجایی که کرم های شب غلیظ تر و سنگین تر هستند و عملکردشان به گونه ای است که در طی چندین ساعت جذب جذب میشود،با کرم روزانه ی شما تفاوت دارد.بنابراین در هنگام شب باید از کرم های مخصوص استفاده نمایید.
روتین پوستی

پس به جهت داشتن یک پوست سالم و با نشاط و زیبا رعایت این نکات به صورت دائمی الزامیست.

 

نکات تکمیلی جهت مراقبت و جلوگیری از آسیب به پوست

  • از شوینده مناسب استفاده کنید
  • محصولات متعدد پوستی را مصرف نکنید
  • مدام صورت خود را لمس نکنید
  • از کندن و فشار دادن جوش های صورت خودداری کنید
  • در معرض حرارت مستقیم (بخاری،شومینه و..) قرار نگیرید.
  • چند بار در هفته لایه برداری انجام دهید.
  • برس ها و پدهای آرایشی خود را مرتبا تمیز کنید.(این کار از جوش زدن شما بر اثر آلودگی برس های آرایشی جلوگیری میکند.)
  • سیگار نکشید
  • برای شستشوی پوست از آب داغ استفاده نکنید.
  • تغذیه ی سالم داشته باشد و سبزیجات استفاده نمایید
  • خواب کافی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید