آموزشی, مراقبت و سلامتی

تفاوت های دستگاه بخور گرم و سرد

مقایسه ی دستگاه بخور گرم و سرد

تاحالا از دستگاه های بخور استفاده کردید..؟! از انواع اون خبر دارید..؟! میدونید چه مضرات و چه فایده هایی دارن..؟! اگر نه با ما همراه باشید تا از صفر تا صد تمام دستگاه بخور ها با خبر بشید!

  1. دستگاه بخور چیست؟
  2. چه عملکردی دارد؟
  3. انواع دستگاه بخور
  4. دستگاه بخور سرد 
  5. دستگاه بخور گرم
  6. مقایسه ی دستگاه بخور گرم و بخور سرد
  7. نحوه ی نگهداری از دستگاه بخور

دستگاه بخور چیست؟

دستگاه بخور وسیله ای است که برای افزایش رطوبت محیط از آن استفاده می شود. در فصول سرد سال،به دلیل کاهش دما،هوای محیط خشک میشود و این خشکی سبب بروز مشکلات زیادی خواهد شد.از این رو دستگاه های بخور در انواع مختلف و کارایی های گوناگون تولید شده اند تا به کمک افراد آمده و با رفع خشکی آب و هوا و زدودن آلودگی ها از محیط،فضای امن و شادی را به ارمغان آورند.

هم چنین استفاده از این دستگاه به جهت ایجاد تنفسی بهتر ،کاهش بیماری های تنفسی مانند سرماخوردگی و کاهش علائم آسم و آلرژی و خشکی چشم به شدت توصیه میشود.

قرار گرفتن دستگاه بخور در قسمتی از خانه محیط تنفسی سالم و عاری از آلودگی ای را برای تمام اعضای خانواده مخصوصا افراد دارای نوزاد و فرزندان کوچک به وجود می آورد.

افزایش رطوبت محیط

انواع دستگاه بخور

به طور کلی دو نوع دستگاه بخور وجود دارد که آن را به نام های دستگاه بخور گرم و دستگاه بخور سرد میشناسیم.که هر یک در مدل ها و عملکرد های متفاوتی تولید می شوند.نوع دیگری از دستگاه بخور نیز وجود دارد که قابلیت ایجاد هم بخور  سرد و هم گرم را داراست.از دستگاه بخور سرد بیش تر در فصول گرم گرم سال استفاده می شود.البته این بدان معنا نیست که در فصل های سرد این وسیله بلا استفاده می ماند.چرا که با خارج نمودن بخاری هم دما با دمای محیط ،هوای تنفسی دلپذیری را به وجود می آورد و احساس سرما هم نمیدهد.

از دستگاه بخور گرم هم در فصل های سرد سال استفاده می کنند.البته موارد مصرف دیگری را نیز داراست که استفاده از آن را در تمامی فصل ها بلامانع میکند.که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد یک وسیله ی پر کاربرد است که با خروج بخاری هم دما با دمای محیط،هوای تنفسی مرطوب و ایده آلی را ایجاد می کند.این دستگاه با دو تکنولوژی مختلف تبخیری و اولتراسونیک ساخته می شود.

تکنولوژی تبخیری: از یک فیتیله داخلی استفاده کرده و هوا را به میان فیتیله می دمد.این عمل موجب تولید بخار آب خنکی خواهد شد که در محیط پخش می شود.

تکنولوژی اولتراسونیک: دستگاه بخوری که مجهز به این تکنولوژی است،از لرزش اولتراسونیک برای تولید بخار آب ریز استفاده کرده و آن را در محیط نشر میدهد.

به طور کلی دستگاه بخور سرد برای محیط های بزرگ مناسب است.این دستگاه میتواند به تنهایی تمام فضا را مرطوب نماید.

دستگاه بخور سرد نسبت به بخور گرم مصرف برق کمتری دارد و هم چنین در خانه هایی که کودک حضور دارد،بخور سرد ایمن تر است.

یکی از ایراداتی که این دستگاه دارد این است که ممکن است ایجاد صدا کند؛چرا که دستگاه بخور سرد برای تولید بخار از فن استفاده میکند.هم چنین ممکن است هوای محیط را از حالت عادی خنک تر کند.

لازم به ذکر است از آن جایی که آب سرد مکان مناسبی جهت رشد و تکثیر ویروس ها است،توصیه می شود مخزن آب دستگاه بخور سرد را هرروز با آب و صابون بشویید تا عامل تولید باکتری،قارچ و کپک نشود.

برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار در هوا،مخزن دستگاه را با آب مقطر پر کنید.بعضی از دستگاه های بخور سرد با دارا بودن خاصیت یون سازی موجب تسویه ی هوای محیط  میشوند. که در ادامه به معرفی دو نمونه از آن ها می پردازیم.

دستگاه بخور سرد

از ویژگی های مثبت دستگاه بخور سرد میتوان به کاهش باکتری ها و ویروس ها،تامین رطوبت محیط بدون افزایش دما،کاهش اضطراب،حس شادابی و نشاط و حساسیت نداشتن به نوسانات برق اشاره کرد.وجود دستگاه بخور سرد همچنین برای گل های خانگی و آپارتمانی نیز بسیار مفید خواهد بود.

دستگاه بخور گرم

دستگاه بخور گرم با دارا بودن یک المنت داخلی آب را می جوشاند و بخار ناشی از آن را در محیط پخش میکند.این دستگاه به دلیل عدم استفاده از فن در ساختارش،بی صدا عمل کرده و به دلیل دمای بالا موجب از بین رفتن باکتری ها و کپک ها خواهد شد.

از بخور گرم بهتر است در اتاق خواب ،کار و به طور کلی فضاهای کوچک تر استفاده شود.(برای استفاده در محیط های برگ توصیه نمی شود). مصرف برق این دستگاه به دلیل گرم کردن آب بیش تر است.استفاده از آب مقطر برای پر کردن آن باعث می شود تا رسوبات آب ته نشین شده در آن کاهش یابند.هم چنین امکان افزودن ضد عفونی کننده های گیاهی و مواد خوشبو کننده در بسیاری از این دستگاه ها وجود دارد.

از گرمای مطبوع و دلپذیر دستگاه بخور گرم در زمستان غافل نشوید.

موارد مصرف دستگاه بخور گرم:

  • تسکین گرفتگی بینی 
  • درمان عفونت های مجاری تنفسی
  • کاهش شدت درد و سرفه های خشک
  • پاکسازی صورت
دستگاه بخور گرم

مقایسه ی دستگاه بخور سرد و بخور گرم:

  • دستگاه بخور سرد نسبت به بخور گرم مصرف برق کمتری دارد
  • دستگاه بخور گرم بی صدا عمل میکند در حالی که بخور سرد به دلیل فن تعبیه شده در آن ایجاد صدای کمی میکند
  • احتمال سوختگی در دستگاه بخور گرم بیشتر است.پس بخور سرد ایمن تر است
  • بخور سرد کل فضای محیط هرچند بزرگ را مرطوب میکند در حالیکه دستگاه بخور گرم مناسب فضاهای کوچک است

نحوه ی نگهداری از دستگاه بخور

برای عملکرد بهتر و تداوم بخشیدن عمر دستگاه لازم است؛

  1. جهت جلوگیری از رشد و تکثیر قارچ و باکتری حتما روزی یکبار آب مخزن آن عوض شود
  2. حداقل هفته ای دوبار دستگاه را با آب و صابون بشویید
  3. هر ماده ای را به مخزن آب دستگاه اضافه نکنید
  4. اگر دستگاه دارای فیلتر ضد رسوب است،هرچند وقت یکبار فیلتر آن را تعویض کنید
  5. دستگاه های قدیمی تر را با مدل های جدید جایگزین کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید